SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.9 número2La Técnica Grilla de Repertorio (Repertory Grid): Un Método para el Estudio de la Cognición en la Evaluación de Habilidades DocentesEnseñanza de la Electrostática por Medio de la Construcción de Prototipos de Bajo Costo y el Aprendizaje Basado en Proyectos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Formación universitaria

versión On-line ISSN 0718-5006

Resumen

BRAVO, Alicia A; RAMIREZ, Glenda P; FAUNDEZ, Claudio A  y  ASTUDILLO, Hernán F. Didactic Constructivist Proposal to Acquire Significant Learning of Concepts in Physics of Fluid. Form. Univ. [online]. 2016, vol.9, n.2, pp.105-114. ISSN 0718-5006.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000200012.

This paper presents a constructivist didactic proposal, based on the performance of experimental laboratories of fluid physics unit, designed by students of bachelor of education in natural and physical sciences at the University of Concepción, Chile. The methodology consists of three steps: i) theoretical and conceptual; ii) experimental and data gathering; and iii) data analysis and results. The proposal was implemented, executed and tested in high school courses at a local college. Hake factor indicates that students had high conceptual learning gain, observed in the increase in average scores. Furthermore, a change was observed in the workflow of students, verified by the increased affinity in the group, as well as by the appearance of a learning transfer network. The formulation of didactic constructivist proposals under experimental methodology proves to be relevant in the teaching-learning process of future science teachers.

Palabras clave : fluid physics; constructivist; meaningful learning; networking affinity; Hake factor.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons