SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 número4Un Método para Analizar Datos de Pruebas Educacionales Estandarizadas usando Almacén de Datos y TriangulaciónProbabilidad de Deserción Estudiantil en Cursos de Matemáticas Básicas en Programas Profesionales de la Universidad de Los Andes-Venezuela índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Formación universitaria

versión On-line ISSN 0718-5006

Resumen

GUTIERREZ, Yolanda E.  y  SANCHEZ-ORTIZ, Aurora. Design of a Risk Management Model based on ISO 31.000:2012 for Undergraduate Teaching Processes in a Chilean University. Form. Univ. [online]. 2018, vol.11, n.4, pp.15-32. ISSN 0718-5006.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000400015.

This study proposes a risk management model, based on the ISO 31000 standard for undergraduate teaching. Comprehensive risk management is an essential strategic component that allows the establishment of control points to avoid non-fulfillment of the organization's objectives. The proposed model allows supporting accreditation processes through parameters oriented to improve the efficiency of teaching processes. For this, the model generates matrixes and define Key Risk Indicators (KRI). The application of the model is done at Universidad Católica del Norte in Chile (UCN), which has branches in Antofagasta and Coquimbo which offer 35 university careers. The results obtained allowed the definition of inherent and residual risks in the teaching processes and the establishment of controls on the critical processes.

Palabras clave : Risk management; undergraduate teaching; risk matrices; ISO 31,000; KRI.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )