SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.9 número26Calle y casa: Aprontes teóricos para una comprensión de la situación de calle desde sus actoresLa utilización de indicadores de calidad de vida para la decisión de políticas públicas índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

Compartir


Polis (Santiago)

versión On-line ISSN 0718-6568

Resumen

QUILAQUEO R, Daniel  y  QUINTRIQUEO M, Segundo. Mapuche educational knowledges: an analysis from the perspective of the Kimches. Polis [online]. 2010, vol.9, n.26, pp.337-360. ISSN 0718-6568.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682010000200016.

This article presents the kimeltuwün Mapuche educational action to contribute to the solution of the problem involving the contextualization of school contents to teach Mapuche children who begin their schooling process. It is about vernacular knowledge mainly focused on attitudinal contents related to the Mapuche social memory. Educational methods and concepts used by kimches (wise men bearing social and cultural knowledge) to educate children and young people in the family and community context are revealed. To do this, the wise men look upon the sociocultural logic on which their educational knowledge is based. The results show the validity of Mapuche educational knowledge categories in teaching people.

Palabras clave : educational knowledge; kimün Mapuche knowledge; wise man or kimche.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons