SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 número32Evaluación de la política pública para el sector pesquero en el noroeste mexicano: análisis económico y prospectivoLa política exterior chileno-boliviana en la década de 1950 mirada desde la región de Tarapacá: Una aproximación desde el diálogo entre las teorías de las percepciones y el realismo neoclásico índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

Compartir


Polis (Santiago)

versión On-line ISSN 0718-6568

Resumen

ORELLANA GALLARDO, Felipe. Fundamentalism and pentecostalism as an expression of antagonistic religiosity, and a significant common bond. Polis [online]. 2012, vol.11, n.32, pp.441-459. ISSN 0718-6568.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682012000200021.

Fundamentalism and Pentecostalism are major movementswithin modern Christianity. They come from a common religious aspect andwill gradually be expanding (to other religions, such as fundamentalism) anddifferentiating. Initially, possible points of interaction are established, and it ispostulated that both fundamentalism and Pentecostalism are reactionarymovements to an enlightened and secular modernity that has removed thecentrality of God (according to the tenets of the secularization thesis), the firstreacting in a «rational» manner, referring to a literal reading of the scriptures,and the second in an «experiential» manner, living the religious experience ina «direct» way through glossolalia, ecstasy or other body expressions. Inconclusion, it argues that both movements would be conflicting versions ofreligious experience, with the particularity of constituting communities firmlyestablished that react to the secular world, from the perspective of modernuncertainty of Zygmunt Bauman.

Palabras clave : Fudamentalism; pentecostalism; modernity; hermeneutics.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons