SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 número37El misterioso viaje de aprender a nadar, pensar y sentir: educación como proceso de creación de relaciones posiblesBarreras para la construcción de la educación inicial como un espacio educativo en comunas rurales índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Polis (Santiago)

versión On-line ISSN 0718-6568

Resumen

PAIVA CORNEJO, Francisco  y  OLIVA FIGUEROA, Iván. Diagnosis at school as subjective process: complexity, learning and observation domains. Polis [online]. 2014, vol.13, n.37, pp.131-143. ISSN 0718-6568.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682014000100008.

This article presents a critical review about behavioral diagnosis processes in school settings, according to their complexity and size of subjectivity. Thus, our focus of interdisciplinary interpretation links the Science of Education in general with Psychology in particular, correlating this with increasingly extensive proliferation of clinical diagnosis demands within educational establishments. From this base, the epistemological basis of these diagnostic processes is discussed, confronting them with critical elements of the epistemology of complexity, communication theory and the implicit notion of the subject/observer in the discursive practice of clinical diagnosis.

Palabras clave : Diagnosis; complexity; subjectivity; observer.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )