SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28 número39Variaciones del realismo en el cine chileno contemporáneo. Las películas de Alejandro Fernández Almendras.Estética y ética del fragmento en Cuatreros (2016) de Albertina Carri índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Comunicación y medios

versión impresa ISSN 0716-3991versión On-line ISSN 0719-1529

Resumen

FISCHER, Carl. This Sex Which is Not 100011001: Chilean/Digital/Trans* Visibility. Comun. medios [online]. 2019, vol.28, n.39, pp.110-122. ISSN 0716-3991.  http://dx.doi.org/10.5354/0719-1529.2019.52598.

Given the prevalence of both digital media and trans* visibility over the last 20 years, this essay draws parallels between these two forms of seeing and being seen. It will focus on three digital Chilean films featuring trans* characters: El pejesapo (José Luis Sepúlveda, 2007), Empaná de pino (Wincy Oyarce, 2008), and Naomi Campbel (Camila José Donoso and Nicolás Videla, 2013). The representations of blurred gender binaries in these films are analogous to their evasion—in the context of “trans-fiction”—of the supposed binary between fiction and documentary genres. In light of recent debates about the of trans* rights in Chile, and the recent Oscar win of Una mujer fantástica (Sebastián Lelio, 2017), which featured a trans* character, this essay argues for the uniqueness of digital cinema as a site for trans* people in Chile to confront issues of access to political, historical, and aesthetic representation.

Palabras clave : Chile; Digital; Trans*; Film; Gender; Sexuality.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )