SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28 número40Marcos dominantes en los mensajes presidenciales de Michelle Bachelet por una nueva Constitución en Chile: 2014-2017Vinos y destilados a través de la publicidad. Estrategias de marketing gráfico en Argentina y Chile (1900-1930) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Comunicación y medios

versión impresa ISSN 0716-3991versión On-line ISSN 0719-1529

Resumen

SANTOS, Teresa  y  CAMACHO, Idoia. Consummate suicide and representation of its triggering factors in the Spanish general press in 2017. Comun. medios [online]. 2019, vol.28, n.40, pp.28-41. ISSN 0716-3991.  http://dx.doi.org/10.5354/0719-1529.2019.53844.

This article focuses on the analysis of the informative treatment that the Spanish newspapers El País, ABC, El Mundo and La Razón gave to the consummate suicide, more precisely to the triggering factors, from the 1st of January to the 31st of December of 2017. Applying a methodology of content analysis, the results show that the analyzed journals pose the subject of suicide consummated as the solution to a problem and also include details such as the mechanism used and the suicide note. It could say that some cases are sensationalists. The information reflects the actual suicide data, but moves away from WHO’s indications to treat the issue from a more comprehensive and less newsworthy perspective.

Palabras clave : Suicide; Spain; press; motives suicide; mechanism used.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )