SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número35La competencia mediática como reto para la educomunicación: instrumentos de evaluaciónSalud escolar: una intervención educativa en nutrición desde un enfoque integral índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Cuadernos.info

versión impresa ISSN 0719-3661versión On-line ISSN 0719-367X

Resumen

RODRIGUEZ, Raúl. Radio drama as an educational tool for promoting intangible heritage: men and women of the sea in Chile. Cuad.inf. [online]. 2014, n.35, pp.29-38. ISSN 0719-3661.  http://dx.doi.org/10.7764/cdi.35.664.

Radio drama is a genre appropriate for contributing to the acoustic memory, and to the promotion and transmission of intangible cultural heritage, hence the importance of exploring the relationship among broadcasting systems, education and culture. This paper presents two cases, one based on the traditional knowledge of boat builders, and the other on the experience of women dedicated to the recollection of shellfish, both from Haulaihé, Región de Los Lagos, Southern Chile. Using a qualitative methodology, the voices and testimonies of these sea people were recollected and transformed into two radio dramas, aimed at reconstructing the memory and cultural identity of this zone. Broadcasted throughout most of the region by the most tuned local radio, they combined fiction and reality in order to recreate traditional stories, ways of life and the sounds of the village. This initiative allowed local inhabitants to appropriate cultural goods through this non-traditional learning experience.

Palabras clave : Radio; radio drama; education; identity; intangible heritage.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons