SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número35Educación a distancia y políticas públicas en materia de telecentros digitales: el caso del proyecto "CASA" de MéxicoLa formación en comunicación/educación para el cambio social en la universidad española: Rutas para un diálogo interdisciplinar índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Cuadernos.info

versión impresa ISSN 0719-3661versión On-line ISSN 0719-367X

Resumen

ALVARENGA, Camila; AQUINO, Rafael; MARCIO BARROS, José  y  BRAGA RIBEIRO, Nubia. Communication in the National education plan in Brazil: a critical approach. Cuad.inf. [online]. 2014, n.35, pp.69-81. ISSN 0719-3661.  http://dx.doi.org/10.7764/cdi.35.651.

This paper aims to reflect upon the treatment that the current National Education Plan in Brazil (PNE 2014-2024) gives to the subject of Communication. Based on the concepts of "Educommunication" and Communicative Ecosystem, the first part of the work intends to establish a conceptual link between Communication and Education. The second part presents the two last Brazilian PNEs (2001-2010 and 2014-2024), as subsidiaries for the analysis on how the goals and strategies of both plans deal with communication. Throughout the research, it was possible to notice how the traditional stance of denial regarding today's cultural transformations' complexity, as well as the institutions refusal in treating what is truly experienced by the various players in the education process, actually contributes to a practice where communication is still seen as a secondary dimension and is seen through an instrumental bias.

Palabras clave : Communication; education; educommunication; National Education Plan; Brazil.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons