SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número38Comunicación sobre el cáncer en Facebook: Las asociaciones de Argentina, Chile, Colombia y España índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Cuadernos.info

versión impresa ISSN 0719-3661versión On-line ISSN 0719-367X

Resumen

ABRIL, Eulàlia P. Explaining voluntary blood donation from a communication perspective. Cuad.inf. [online]. 2016, n.38, pp.17-33. ISSN 0719-3661.  http://dx.doi.org/10.7764/cdi.38.697.

Using the Communication Mediation Model, this study argues that interpersonal communication holds considerable potential to motivate and facilitate voluntary blood donation. To test this claim, three blood donation scenarios are used: past donation, future intention, and intention during an emergency. Results from path analysis using survey data from Colombia show that talking about blood donation is central to voluntary blood donation. The direct effects of blood talk on past donation and future intention are significant. Importantly, blood talk mediates the contribution of other variables in the model, including media use and pro-civic behaviors. Findings hold true for both first-time and repeat donors.

Palabras clave : Voluntary blood donation; blood talk; communication mediation model; Colombia.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons