SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue38Elderly in Chile: describing their needs for preventive health communicationIn-depth analysis of scoops in the Spanish political journalism: Monitoring and competition factors author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Cuadernos.info

Print version ISSN 0719-3661On-line version ISSN 0719-367X

Abstract

IGARTUA, Juan-José  and  RODRIGUEZ-DE-DIOS, Isabel. Correlatos motivacionales del uso y la satisfacción con Facebook en jóvenes españoles. Cuad.inf. [online]. 2016, n.38, pp.107-119. ISSN 0719-3661.  http://dx.doi.org/10.7764/cdi.38.848.

Este estudio, vinculado con la teoría de usos y gratificaciones, analiza los motivos de uso de Facebook y contrasta cómo dichos motivos predicen patrones conductuales y actitudinales. Se emplea un cuestionario, cumplimentado por estudiantes españoles (n = 268), con una escala de motivos para utilizar Facebook, e información sobre el consumo y satisfacción con dicha red social. Un análisis factorial exploratorio extrae seis dimensiones motivacionales: entretenimiento, comunidad virtual, mantenimiento de relaciones, coolness, compañía y autoexpresión; siendo los tres primeros los motivos principales de uso. Además, el factor de entretenimiento tiene la relación estadística más intensa con la satisfacción con Facebook.

Keywords : Redes sociales; Facebook; usos y gratificaciones; conducta mediática; análisis mediacional.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License